Psychologie

Tien tips om te proberen wanneer je (chronisch) ziek bent of pijn hebt

Ten tips for feeling better when chronic illness is taking an emotional toll” (Toni Bernhard J.D.): lees voor toelichting van de punten het volledige artikel.

  1. Begin bij erkennen voor jezelf hoe je je voelt
  2. Kweek zelfcompassie voor je (chronische) ziekte of pijn (wees mindful, vriendelijk en begripvol naar jezelf) en het eventueel bijbehorende ‘ziek-van-ziekzijn-gevoel’
  3. Als het je oplucht of op een andere manier prettig voor je is, geef toe aan een goede huilbui
  4. Beoordeel je eigen gedrag (bijv. ga je het ‘gevecht steeds aan’, negeer je je grenzen af en toe, zorg je goed voor jezelf?)
  5. Zoek contact met mensen in je omgeving die niet proberen om je ervaren emoties uit je hoofd te praten
  6. Zie dat je als mens onderdeel bent van de universele wet van vergankelijkheid (morgen kan het anders aanvoelen of zijn)
  7. Daag jezelf uit om op te merken welke kleine dingen om je heen wel aangenaam zijn
  8. Kijk of het gaat om af en toe ergens anders te vertoeven, even weg uit je eigen omgeving
  9. Maak een lijst van alles wat iets positiefs brengt in je leven omdat je ziek bent
  10. Blijf jezelf herinneren aan het feit dat deze dag een dag is in je leven (ander artikel over hoe omgaan met een zware/nare dag: A Secret for Surviving a Rough Day)

Neem gerust eens vrijblijvend contact op als je denkt “ik kan bij bovenstaande punten tijdelijk wel wat hulp gebruiken“. Je bent welkom!