Blog

Blog: Oneerlijk …

Na mijn werk ga ik snel nog even naar de supermarkt. Binnen hoor ik een jongetje aan zijn moeder vragen “mag ik deze?”. Hij wijst op de Sponge Bob koekjes bij de kassa.

Het antwoord van zijn moeder luidt “nee, we nemen geen Sponge Bob koekjes”. Het jongetje schopt tegen hun karretje en roept verontwaardigd “maar dat is niet eerlijk, want die koekjes lust IK niet!”. Hij wijst op een rol koekjes die al in het karretje ligt.

Het vervolg van de communicatie luidt “pech gehad, de wereld is nou eenmaal niet altijd even eerlijk”. Deze nee als antwoord op zijn vraag bevalt hem niet. Het jongetje begint te huilen. Ik moet ineens denken aan Calimero “Zij zijn groot en ik is klein, en da’s niet eerlijk, o nee”.

Wat doet een gevoel van onrechtvaardigheid met ons?
Onrechtvaardigheid kan mensen frustreren. Onrechtvaardigheid in de wereld, bij onze naasten, of bij kleine dingen in ons eigen leven. Soms is het wat het is en glijdt het langs ons heen, een andere keer blijkt boosheid en frustratie niet te vermijden.

Hoe werkt het met frustratie en boosheid?
Frustratie en boosheid zijn stiekeme energievreters. Gedrag van anderen wat ons frustreert of boos maakt, heeft te maken met onze behoeftes.

Het blijkt dat we soms een eis als vraag formuleren. Als het antwoord dan niet naar onze zin is, kan dit leiden tot boosheid. Op een oprechte vraag kan namelijk zowel positief als negatief geantwoord worden.

Als het antwoord op onze vraag geen ‘nee’ mag zijn, is het een eis en geen verzoek. “Mag ik deze koekjes?”. Deze vraag was gezien de boosheid van het jongetje op het antwoord van de moeder dus geen vraag, maar eigenlijk een verkapte eis.

Ben jij wel eens teleurgesteld, boos of verdrietig als iemand ‘nee’ zegt als jij iets van de ander vraagt? Welke onderliggende behoefte wordt niet vervuld? Hoe had je je vraag anders kunnen formuleren of aan kunnen vullen met je behoefte? En welke behoefte schuilt er achter de ‘nee’ van de ander?

Best lastig!
Psycholoog Marshall Rosenberg ontwikkelde het communicatiemodel ‘Geweldloze  communicatie. Dit model leert je te luisteren en te spreken met respect voor eigen én andermans behoeftes waardoor communicatie en relaties verbeteren. Het gaat om vier pijlers: waarnemen, gevoel, behoefte en verzoek.

Deze manier van communiceren vereist echter wel wat oefening. Ik help je er graag mee! Lees verder: Geweldloze communicatie of neem contact op als je ermee aan de slag zou willen gaan!