Blog

Blog: Waarom leer ik dit niet op school?

Geplaatst

Deze week twee twintigers tijdens onze gesprekken: “Waarom leren we dit als jongere eigenlijk niet al op school … ?”

En volwassenen in mijn praktijk: “Waarom heb ik dit vroeger nooit geleerd? Dit zouden ze toch allemaal op school moeten krijgen?”

Steeds vaker hoor ik cliënten dit zeggen. “Olga, dit is zo waardevol. Het geeft zoveel inzicht en handvatten en vooral ook … hoop”. Samen met de cliënt hebben we dan vanuit de Acceptance and Commitment Therapy (ACT) verschillende zaken in kaart gebracht en vinden mensen hun intrinsieke motivatie weer.

Een voorbeeld-beginvraag. “Ik weet eigenlijk niet meer wie ik ben. Wat ik wil met mijn leven. Welke kant ik op moet. Ben mijzelf kwijt lijkt het wel”. Zo mooi als ik na het luisteren naar hun verhaal en hulpvraag soms gewoon eens start met een grappige foto-oefening. Zo vaak ontstaan er ineens tranen. Verbazing. Huh. Hoe doe jij dit. Daar is dan toch even voorzichtig weer contact met hun hart. En van daaruit onderzoeken we in het traject verder hun waarden (values). Het kompas van hun hart.

ACT is vooral zo vriendelijk. Onderzoeken. Herkennen emoties, erkennen en toestaan. Zelfcompassie. Ik hier nu. Waarden. Met je intrinsieke motivatie en een andere manier van omgaan met je gedachten weer op weg naar een …, zoals arts en psychotherapeut Russ Harris zo mooi over ACT zegt, … rich, full and meaningful life & guide, inspire and motivate you to change your life for the better.

Wie wil dit nou niet (leren)?

#ACT #values #waarden #intrinsiekemotivatie #zelfbeeld