(Chronische) pijn of ziekte?

Moet jij dagelijks dealen met jouw chronische ziekte of pijn?
'Worstel' jij regelmatig met de vraag over hoe om te gaan met jouw beperking(en)?
Spoken hierbij regelmatig negatieve gedachten of zorgen door je hoofd? Vecht je voor je gevoel tegen je gevoelens van angst, boosheid, machteloosheid of verdriet?

Psycholoog dr. Russ Harris laat in dit Engelse YouTube-filmpje (~2 min.) Internal Struggles zien hoe het werkt, dat 'vechten' met onze gedachten (Thoughts) en onze gevoelens (Feelings). In het filmpje worden onze gedachten en gevoelens weergegeven als stukken op een schaakbord. De witte stukken staan voor onze positieve gedachten en de zwarte stukken staan voor onze negatieve gedachten en minder leuke gevoelens.

Er zijn echter twee problemen met deze witte en zwarte gedachten:
Punt 1: het is een blijvende stroom aan gedachten. Je kunt het gevecht met al die gedachten niet blijvend 'winnen'.
Punt 2: zodra een witte gedachte iets positiefs roept (bijvoorbeeld "ik accepteer mijzelf), dan roept je zwarte gedachte een tegengestelde gedachte (bijvoorbeeld "nee, hoor, dat doe je helemaal niet, want hoe zit het met je pijn waar je van baalt?". Of "hoe vind je dat je lichaam of je beperking eruit ziet?"). Kortom, de ene gedachte roept steeds weer een andere gedachte op.

Hoe kun je er anders mee omgaan? Kun je ook zijn als het schaakbord? Het schaakbord is niet betrokken bij het gevecht tussen wit en zwart. Je kijkt vanaf het bord met een afstandje naar je gedachten en gevoelens. Zo ontstaat er weer wat ruimte in je hoofd. Ruimte om tijd en energie te steken in dingen die belangrijk zijn voor jou!

Klinkt fijn, niet? Maar hoe doe je dit anders omgaan met je gedachten en gevoelens nou precies? Daar zijn verschillende tips en oefeningen voor!
Neem gerust vrijblijvend contact op als je meer wilt weten, ik help je er graag mee!

Eerst meer lezen over mij of over hoe de gesprekken in zijn werk kunnen gaan? Of terug naar de homepagina.