Wat is zelfcompassie?

Psychologe Kristin Neff omschrijft zelfcompassie in drie punten:
* Self-kindness: begripvol en vriendelijk zijn voor jezelf. Als je je tekort voelt schieten, als je een fout maakt of wanneer je lijdt. Je negeert je gevoelens en gedachten niet, maar je overlaadt je niet steeds met zelfkritiek.
* Common humanity: het lijkt soms dat jij de enige bent die het op deze manier moeilijk heeft of dat alleen jij fouten maakt. Echter, alle mensen lijden wel eens in het leven. Alle mensen zijn onvolmaakt, kwetsbaar en sterfelijk. Erken dat leed en onvolkomenheden een deel zijn van onze menselijke ervaring.
* Mindfulness: observeer je gevoelens en gedachten op een niet-veroordelende manier. Geef ze aandacht en ruimte, maar verlies je er niet in.

Samengevat:

zelfcompassie

“Maar, is dat niet egoïstisch?” “Is dat geen zelfmedelijden?” “Dat klinkt als dat ik soft en lui word?”

Wat is zelfcompassie wel en wat is zelfcompassie niet?
Zelfcompassie vergt moed en kracht! Je geeft jezelf wat nodig is. Je wilt je verbonden voelen met anderen. Je hebt je eigen grenzen helder. Je bent aardig en menselijk voor jezelf!

Wat gaat meer zelfcompassie jou brengen?
Mensen die oefenen met zelfcompassie zeggen dat ze zich zelfverzekerder en optimistischer voelen. Ze ervaren minder faalangst. En ze merken dat ze hun 'worsteling' beter aankunnen!
Wil jij ook meer zelfcompassie in je leven ervaren? Wil je oefeningen hiervoor leren? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek! Ik vertel je er dan alles over!

Eerst meer lezen over mij of over hoe de gesprekken in zijn werk kunnen gaan? Of terug naar de homepagina.